Οι γυναίκες είναι στην πραγματικότητα καλύτεροι οδηγοί από τους άντρες, σύμφωνα με νέα έρευνα . Τα προσωπικά χαρακτηριστικά όπως η ηλικία, το φύλο και η προσωπικότητα επηρεάζουν την απόσπαση της προσοχής του οδηγού.
Οι ηλικιωμένες γυναίκες αισθάνονταν ότι θα μπορούσαν να ελέγξουν τη διάσπαση της προσοχής τους, σύμφωνα με τη μελέτη Οι νεαροί άνδρες, εξωστρεφείς ή νευρωτικοί άνθρωποι είναι πιο πιθανό να έχουν διάσπαση της προσοχής τους. Η διάσπαση της προσοχής είναι υπεύθυνη για περίπου το ένα όγδοο από όλα τα οδικά ατυχήματα
Υπάρχει ένα στερεότυπο ότι οι γυναίκες είναι κακοί οδηγοί, αλλά μια νέα έρευνα δείχνει ότι είναι στην πραγματικότητα πιο ικανές στο τιμόνι από ό, τι οι άνδρες.
Οι νεαροί άνδρες, όσοι οδηγούν καθημερινά και οι εξωστρεφείς ή νευρωτικοί άνθρωποι είναι πιο πιθανό να χάσουν την προσοχή τους κατά την οδήγηση, σύμφωνα πάντα με αυτή τη μελέτη.
Οι μεγαλύτερες σε ηλικία γυναίκες ήταν πολύ καλύτερες στον έλεγχο των αντανακλαστικών τους και είχαν πάντα το βλέμμα τους μπροστά.
Η διάσπαση της προσοχής για διάφορους λόγους, εκτιμάται ότι είναι υπεύθυνη για το ένα όγδοο από όλα τα οδικά ατυχήματα.
Οι γυναίκες συχνά χαρακτηρίζονται ως κακοί οδηγοί, αλλά η νέα έρευνα δείχνει ότι είναι στην πραγματικότητα πιο ικανές από τους άνδρες όταν οδηγούν.
ΤΙ ΑΝΑΚΑΛΥΨΑΝ;
Οι έρευνες εξέτασαν τη συχνότητα και τον τύπο της απόσπασης προσοχής που είχαν οι συμμετέχοντες κατά την οδήγηση, καθώς και τα αντανακλαστικά τους απέναντι σε ξαφνικές αλλαγές.
Παρόλο που αποκαλύφθηκε ότι τα συνολικά ποσοστά αποσπάσεως της προσοχής ήταν χαμηλά και ότι το ραδιόφωνο ήταν ο συνηθέστερος παράγοντας αποσυντονισμού, κατέληξαν ότι οι σημαντικότεροι παράγοντες διάσπασης της προσοχής ήταν η ηλικία και το φύλο.
Οι άνθρωποι που αισθάνθηκαν ότι η μη προσηλωμένη οδήγηση ήταν κοινωνικά πιο αποδεκτή, ή ότι ήταν σε μεγάλο βαθμό πέρα από τον έλεγχό τους, ήταν πιο πιθανό να παραδεχτούν ότι οδήγησή τους δεν ήταν προσεκτική.
Αλλά οι μεγαλύτερες γυναίκες και όσοι αισθάνονταν ότι θα μπορούσαν να ελέγξουν τη διάσπασή τους, ήταν λιγότερο πιθανό να αναφέρουν ότι πράγματι αυτό τους συμβαίνει.
Οι Νορβηγοί επιστήμονες εξέτασαν πώς τα προσωπικά χαρακτηριστικά όπως η ηλικία, το φύλο και η προσωπικότητα επηρεάζουν την απόσπαση της προσοχής του οδηγού.
«Μια πρόσφατη έκθεση κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η αποσπασματική οδήγηση ευθύνεται για τουλάχιστον το 12% των τροχαίων ατυχημάτων σε διαφορετικά περιβάλλοντα και χώρες, με τις περισσότερες εκτιμήσεις να υποδεικνύουν ακόμη μεγαλύτερο αριθμό», δήλωσε ο ερευνητής Ole Johansson στο Ινστιτούτο Οικονομικών Μεταφορών.
«Ενώ υπάρχουν πολλές εκστρατείες για τη βελτίωση της ασφάλειας στην κυκλοφορία, ελάχιστες έρευνες έχουν εξετάσει τη διάσπαση».
Η πρώτη ομάδα δειγμάτων ήταν 1100 μαθητές γυμνασίου από όλη τη Νορβηγία, εκ των οποίων οι 208 είχαν δίπλωμα οδήγησης.
Το δεύτερο δείγμα ήταν 414 άτομα που επιλέχθηκαν τυχαία από τον γενικό πληθυσμό.
Οι έρευνες εξέτασαν τη συχνότητα και τον τύπο των διασπάσεων που είχαν οι συμμετέχοντες κατά την οδήγηση, καθώς και τη στάση τους απέναντι σε έκτακτα περιστατικά κατά την οδήγηση.
Ο κ. Johansson δήλωσε: «Βρήκα ότι στους νέους άντρες ήταν πιθανότερο να συμβεί η διάσπαση της προσοχής.Εκτός από αυτούς, πιο επιρρεπείς είναι και όσοι οδηγούν συχνά κι εκείνοι με νευρωτικές και εξωστρεφείς προσωπικότητες.»
«Οι παρεμβάσεις για τη μείωση της απόσπασης προσοχής των οδηγών θα μπορούσαν να επικεντρωθούν σε ομάδες με κίνδυνο, όπως νεαροί άνδρες με κακή στάση απέναντι στην οδήγηση, αλλά και όσοι πιστεύουν ότι δεν μπορούν να ελέγξουν τη διάσπαση της προσοχής τους».
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας εκτιμά ότι περισσότερα από 50 εκατομμύρια άνθρωποι τραυματίζονται και ένα εκατομμύριο σκοτώνονται σε δυστυχήματα, επειδή δεν χρησιμοποιούν ζώνες ασφαλείας ή κράνη. Τρέχουν με ιλιγγιώδεις ταχύτητες κι αποσπούν την προσοχή τους. Αυτοί είναι οι κύριοι παράγοντες πρόκλησης των ατυχήμάτων.
ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΠΙΟ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΟΔΗΓΗΣΗ;
Μια προηγούμενη μελέτη διαπίστωσε ότι οι γυναίκες ήταν πολύ πιο ικανές στο τιμόνι κι απλώς δεν έχουν το θάρρος να το πούνε.
Σε μια μελέτη του 2015, οι γυναίκες οδηγοί νίκησαν άνετα τους άνδρες σε μια σειρά δοκιμασιών οδήγησης. Είχαν καλύτερη οδηγική συμπεριφορά, όταν οδήγησαν στο δρόμο του Λονδίνου με την περισσότερη κίνηση. Στις δοκιμές, οι άνδρες έδειξαν ότι είναι πιο πιθανό να πάρουν ρίσκα, να οδηγούν πολύ κοντά στο προπορευόμενο αυτοκίνητο, , να περνούν τα φανάρια με πορτοκαλί ή να μιλάνε και να γράφουν μηνύματα την ώρα που οδηγούν.
Αντίθετα, οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να είναι ευγενικές και προσεκτικές, να προσέχουν τους πιθανούς κινδύνους, να χρησιμοποιούν τους καθρέφτες τους σωστά και να σταματούν στα φανάρια όταν είναι πορτοκαλί.
Η μελέτη της Privilege Insurance κατέληξε στο συμπέρασμα: «Μετά από χρόνια συζητήσεων και πειραμάτων έρχονται τα συμπεράσματα που θα κάνουν τους άνδρες να τρέχουν για να κρυφτούν. Είναι πλέον επίσημο: οι γυναίκες είναι στην πραγματικότητα καλύτεροι οδηγοί από τους άνδρες ».
Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι η ταχεία ανάπτυξη και διάδοση των κινητών τηλεφώνων θα μπορούσε να οδηγήσει σε μεγαλύτερη απροσεξία των οδηγών.
«Καθώς το καθήκον της οδήγησης ενός οχήματος βασίζεται κυρίως στα συστήματα οπτικής προσοχής, οποιοσδήποτε παράγοντας που αποσπά το βλέμμα από το δρόμο για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα θα μπορούσε να αποβεί μοιραίος», δήλωσε ο κ. Johansson του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.
«Ειδικότερα, μετά από δύο δευτερόλεπτα απόσπασης της προσοχής, ο κίνδυνος να εμπλακεί σε ένα ατύχημα αυξάνεται δραματικά».
Ωστόσο, η πρόβλεψη και η εξήγηση της αποσπασματικής συμπεριφοράς είναι δύσκολη, καθώς οι άνθρωποι συχνά δεν σκοπεύουν να εστιάσουν την προσοχή τους στην οδήγηση και μπορεί να έχουν ελάχιστο έλεγχο.
Του αρθογράφου
Αποκλιμάκωση των μέτρων που ισχύουν για τον κορονοϊό ανακοίνωσε απόψε ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης.
Διάθεση, από σήμερα, των δωρεάν self-test για μαθητές και εκπαιδευτικούς
Νέες οδηγίες για απομόνωση και καραντίνα κρουσμάτων και στενών επαφών δίνει ο ΕΟΔΥ